Opracowanie strategii social media jest kluczowe dla każdej firmy, która chce prowadzić swoje działania marketingowe na kanałach społecznościowych. Jeśli jesteś na etapie tworzenia planu działania, koniecznie sprawdź nasze wskazówki. Podpowiadamy, co wziąć pod uwagę planując strategię na social media.

Czym jest strategia na social media?

Z mediów społecznościowych korzysta ogromna część społeczeństwa, co sprawia, że pośród tych osób kryją się potencjalni odbiorcy i klienci marki. Warto wykorzystywać social media do promowania swojej firmy, budowania rozpoznawalności, zwiększania ruchu na stronie internetowej i tym samym generowania zysków ze sprzedaży.

Aby jednak to wszystko działo się w sposób uporządkowany i kontrolowany, niezbędna jest strategia na social media. Pod pojęciem tym kryje się starannie przemyślany plan działania firmy w mediach społecznościowych. Inaczej mówiąc, jest to obranie celu i drogi do niego z wykorzystaniem różnych platform społecznościowych, jak np. Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn, Pinterest czy Twitter.

Jak stworzyć strategię na social media?

Dobra strategia social media to taka, która jest zbieżna z planem komunikacyjnym firmy (wizualnym, językowym) i jej wartościami, a przy tym stanowi atrakcyjny format dla użytkowników, wzbudzając zarazem ich zainteresowanie marką. Co wziąć pod uwagę tworząc strategię na social media? Przygotowaliśmy kilka praktycznych wskazówek!

  • Analiza SWOT – to od niej powinien zaczynać się każdy biznesplan, ale też tworzenie wszelkich strategii marketingowych. Polega na przeanalizowaniu mocnych i słabych stron firmy, jak i szans oraz zagrożeń na zewnątrz. Wszystkie te informacje odegrają ważną rolę w budowaniu komunikatów na media społecznościowe (np. wyeksponowanie atutów, przewagi konkurencyjnej).
  • Analiza rynku i konkurencji – bez tego ani rusz. Analiza rynku, w którym funkcjonuje lub będzie funkcjonować firma, jest niezwykle ważna. Warto sprawdzić, jakie są mocne i słabe strony konkurencji, by wykorzystać je w swoich działaniach.
  • Określenie grupy docelowej – budując strategię na social media, należy dobrze zastanowić się, kto jest naszym głównym odbiorcą, czyli potencjalnym klientem, na którym nam zależy najbardziej. Warto skonsultować się z pracownikami obsługi klienta, prześledzić opinie w sieci, a także skorzystać z danych ze strony internetowej czy social mediów o tym, kto przede wszystkim skupia się wokół naszej marki i jakie ma potrzeby.
  • Wybór kanałów – social media to nazwa dla różnych platform społecznościowych. Na podstawie określonych celów marketingowych, jak i potrzeby grupy docelowej, budżetu czy zaplecza technicznego, warto wybrać odpowiednie kanały. Na przykład Instagram to przede wszystkim zdjęcia i grafiki, YouTube to głównie formaty wideo, LinkedIn jest miejscem dzielenia się treściami biznesowymi i realizowania employer marketingu, a Facebook jest wszechstronną platformą, w której można wykorzystywać różne formaty, ale też tworzyć społeczności (np. na grupach) i reklamować markę czy nawet sprzedawać.
  • Konsekwencja i trzymanie się obranej ścieżki – strategia marketingowa powinna odpowiadać potrzebom firmy i realizować jej cele. Tym samym musi być stworzona w oparciu o realne możliwości. Tylko wtedy będzie możliwe konsekwentne wykonywanie założonego planu.

Potrzebujesz specjalistów, którzy pomogą Ci w stworzeniu strategii na social media? Fabryka Marketingu to zespół ekspertów, którzy znają media społecznościowe od podszewki.