Amortyzatory samochodowe odpowiadają za bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Z czasem ulegają eksploatacji i mogą wymagać wymiany. Większość kierowców dokonuje tego w serwisie, ale dysponując zacięciem technicznym, można spróbować wymiany na własną rękę, zwłaszcza w przypadku tylnych amortyzatorów.

Jak wymienić przedni amortyzator?

Aby wymienić przedni amortyzator należy włożyć w tę czynność nieco więcej wysiłku. W pierwszej kolejności konieczne jest uniesienie pojazdu w bezpiecznych warunkach. Później należy zdjąć koło, a następnie zdemontować łącznik stabilizatora. W autach wyposażonych w kolumny McPhersona niezbędne jest odkręcenie górnego mocowania, a potem można zdjąć sprężynę. W tym momencie wystarczy odkręcić stary amortyzator, a w jego miejsce przykręcić nowy i wszystkie poprzednie czynności powtórzyć w odwrotnej kolejności. Problematyczne bywają skorodowane śruby. Aby przy kolejnej wymianie się z nimi nie siłować, najlepiej pokryć je smarem.

Wymiana przedniego amortyzatora może być jednak kłopotliwa w domowych warunkach, ponieważ niezbędny jest specjalny ścisk, a po wymianie regulacji wymaga geometria auta. Lepiej nie podejmować się tego nie posiadając doświadczenia i odpowiedniego sprzętu.

Jak wymienić tylny amortyzator?

Tylne amortyzatory wymienia się łatwiej. W większości modeli aut serwisant nie napotka w końcu problemów takich jak kolumna. Zdarza się natomiast, że górne mocowanie amortyzatora nie jest widoczne, co utrudnia wymianę. W niektórych modelach można się do niego dostać poprzez zaślepki umieszczone we wnętrzu bagażnika.

O czym pamiętać wymieniając amortyzatory?

Amortyzatory samochodowe najlepiej wymieniać w kanale – podnośnik często nie zapewnia odpowiednio wysokiego komfortu pracy. Duże znaczenie ma jakość części – warto korzystać z oryginałów albo, cieszących się naprawdę dobrą opinią, zamienników. Ważna zasada mówi o tym, że amortyzatory wymienia się parami. Gdy jeden ulegnie uszkodzeniu, wymienić należy również drugi znajdujący się na tej samej osi. Wymiana amortyzatorów to świetna okazja, aby przyjrzeć się kondycji sprężyn. Jeśli pojawiły się już na nich poważne ogniska rdzy, one również powinny zostać poddane wymianie, aby w niedalekiej przyszłości nie pękły.