Fulfillment jest usługą, która polega na obsłudze zamówień składanych w sklepach online przez firmę zewnętrzną. Najczęściej świadczą ją duże centra logistyczne, które posiadają odpowiednie zaplecze w postaci zasobów ludzkich, magazynów czy transportu. Fulfillment dla ecommerce jest rozwiązaniem, które pozwala sklepom internetowym skupić swoją działalność na handlu, podczas gdy realizacja zamówień dokonywana jest kompleksowo przez specjalizujące się w niej firmy zewnętrzne.

Jak działa fulfillment?

Sklep internetowy oferuje towary, które nabywane są przez klientów. Koncentruje się na ofercie i transakcji. Pozostałe działania, które mają miejsce po dokonaniu zakupu, mogą zostać outsourcingowane poza sklep. W zależności od rodzaju umowy fulfillment może obejmować:

  • magazynowanie – sklep zamawia towar w hurtowni, a ta przesyła go do wskazanego magazynu firmy logistycznej

  • pakowanie – poza pakowaniem do wysyłki, firmy logistyczne oferują także konfekcjonowanie produktów oraz inne usługi dodatkowe (np. dodawanie do paczek materiałów promocyjnych);

  • transport zamówienia do odbiorcy;

  • obsługę zwrotów i reklamacji.

Oczywiście firmy logistyczne takie jak np. 3LP oferują swoim klientom nie tylko umowy kompleksowe, ale także częściową realizację całego procesu.

Dla kogo fulfillment jest dobrym rozwiązaniem?

Czy każdy sklep internetowy powinien korzystać z usługi, jaką jest fulfillment? Z pewnością nie, zwłaszcza jeśli sprzedaje rękodzieło, czy nastawiony jest z racji asortymentu na niewielki obrót towarowy (co wcale nie musi oznaczać niskich przychodów!).

O fulfillment warto pomyśleć właścicielom większych ecommerce. Kiedy codzienne wysyłki idą w dziesiątki i setki, taka usługa staje się wręcz niezbędna oraz opłacalna. Dlaczego? Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy. Robisz to sam albo z pomocą kogoś bliskiego. Jesteś w stanie obsłużyć codziennie pewną liczbę wysyłek, ale jeśli liczba zamówień zaczyna przekraczać twoje możliwości ich realizacji, sytuacja robi się niebezpieczna. Jeśli nic z tym nie zrobisz, w końcu zaczniesz opóźniać realizację przesyłek, a w efekcie twoi klienci będą niezadowoleni i zaczniesz ich tracić. Dlatego, jeśli twój sklep rozrasta się, masz do wyboru dwie opcje: albo zatrudnisz pracownika (a nawet kilku) i samodzielnie dalej będziesz zarządzać obsługą, albo zlecisz ją na zewnątrz. Ze względu na efekt skali, w większości przypadków bardziej opłaca się skorzystać z oferty firmy logistycznej i zdecydować się na fulfillment, niż ponosić koszty pracownicze, magazynowania i transportu.